برنامه انتخاب استانی از نیروهای انسانی متخصص PROVINCIAL NOMINEE PROGRAM

برنامه مهاجرت استانی کانادا یا نام دیگر آن برنامه PNP کانادا، یکی از سیاست‌های کلیدی مهاجرتی دولت کاناداست و انتظار می‌رود که بین سال‌های 2021 تا 2023 نزدیک به 25 هزار نفر، از طریق یکی از برنامه مهاجرتی استانی، اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

نکته مهم و اساسی مهاجرت به کانادا از طریق برنامه‌های استانی این است که متقاضیان در نهایت، اقامت دائم کانادا را کسب می‌کنند. همه استان‌های کانادا به‌استثنای کبک، چندین مسیر مهاجرتی PNP را اجرا می‌کنند. این مسیرها توسط استان‌ها برای دستیابی به اهداف منحصربه‌فرد مهاجرتی خود طراحی شده‌اند؛ بنابراین معیارهای واجد شرایط بودن و روش‌های درخواست هر یک از آن ها بستگی به استان اجراکننده آن دارد و با یکدیگر متفاوت هستند. با این تفاسیر برنامه مهاجرت استانی کانادا یک مسیر مهاجرتی محبوب بین متقاضیان است؛ دلیل آن نیز این است که این برنامه‌ها می‌توانند سریع‌ترین مسیر برای دریافت اقامت دائم کانادا باشند.

دولت فدرال کانادا هر ساله تعداد دعوت‌نامه‌های برنامه PNP کانادا را افزایش می‌دهد. می‌توان گفت که برنامه های مهاجرت استانی کانادا سریع‌ترین مسیر رشد مهاجرت اقتصادی در این کشور به حساب می‌آیند.

البته این نکته را مدنظر داشته باشید که کلیه تصمیمات مربوط به اقامت دائم کانادا باید در سطح ملی توسط دولت فدرال تأیید شوند، بنابراین استان‌های کانادا نمی‌توانند به تنهایی وضعیت اقامت دائم را تأیید کنند. به همین دلیل برنامه های استانی به عنوان برنامه‌های “نامزدی” در نظر گرفته می‌شوند.

یک متقاضی که در برنامه استانی PNP موفق می‌شود، می‌تواند درخواست اقامت دائم را به دولت فدرال ارائه دهد. این بدان معنی است که تایید نامزدی استانی همیشه مرحله اول یک فرایند دو بخشی است. ابتدا متقاضیان در سطح استان تأیید می‌شوند و سپس برای دریافت اقامت دائم در سطح فدرال اقدام می‌کنند.