مهاجرت از ایالات متحده آمریکا به کانادا

مردم ایالات متحده همیشه به خاطر روابط اقتصادی و اجتماعی قوی میان این دو کشور علاقمند بوده‌اند که به کانادا مهاجرت کنند. بدین ترتیب، هرساله تعداد بسیاری مهاجر، نیروی کار و دانشجو از ایالات متحده به کانادا می‌آیند.

 

مهاجرت به کانادا بعنوان نیرو متخصص

کانادا مانند آمریکا یک کشور فدرال است. برعکس ایالات متحده، دولت‌های کانادا قانون اساسی مشترکی با دولت فدرال دارند تا بتوانند مهاجران را پذیرش کنند.روشهای گو ناگون مهاجرت بر اساس فاکتورهای سرمایه انسانی مانند سن، تحصیلات، نمره مدرک زبان، تجربه کاری، ارتباطات خانوادگی در کانادا و شرایط دیگر متقاضیان مورد ارزیابی قرار می دهند.

کانادا و آمریکا به شهروندان خود اجازه دو تابعیتی بودن را داده اند لذا انتخاب بهترین روش مهاجرت با توجه به شرایط متقاضیان بسیار مهم است.

یکی از روشهای اصلی برای شهروندان ایالات متحده جهت دریافت اقامت دائم کاندا به عنوان نیروی کار، برنامه ورود سریع(EXPRESS ENTRY  ) میباشد.

دولت کانادا با توجه به نیازهای اختصاصی این کشور و در جهت رشد و ارتقاء سطح کمی و کیفی اقتصاد، شرایطی را جهت جذب نیروهای متخصص با توانایی‌های خاص در نظر گرفته است. در این راستا برنامه‌های ویژه‌ی مهاجرت به کانادا با هدف تقویت و رشد اقتصاد کشور و همچنین بهبود شرایط بازار کار وضع شده که در انتها موجب تشویق هرچه بیشتر متخصصین در اقصی نقاط دنیا به سمت نقل مکان به کانادا خواهد شد. هدف دست اندرکاران از طراحی این استراتژی جذب کارآفرینان، متخصصین و نیروهای ماهر به سمت مهاجرت به کانادا و همچنین این بازار جذاب و با آینده بوده، به گونه‌ای که امروزه شاهد بازدهی بالای این سیاست و موفقیت آن در اقتصاد کانادا هستیم.

 از جهت دیگر کانادا قصد دارد با جذب نیروهای متخصص خارجی از اقصی نقاط دنیا به بازارهای بین المللی راه پیدا کند، شکی نیست این مهاجرین متخصص با روند تجارت و کسب و کار در نواحی متفاوت از جهان آشنایی به مراتب بهتری دارند و با شناخت عمیق از مشتریان بالقوه و بالفعل، سود قابل توجهی را به کشور کانادا وارد خواهند کرد.

 با علم به مواردی که در بالا به آن اشاره شد اگر شرایط خود را با قوانین و مقررات موجود نزدیک می‌بینید، می‌توانید به ساده ترین نحو از میان گزینه‌های متنوعی که دولت کانادا در جهت جذب متخصص و مهارت‌های خاص وضع کرده مناسب ترین برنامه‌ی مهاجرتی را جهت اخذ ویزای کاناداانتخاب کنید. این امکان در اختیار شما قرار داده شده که با توجه به منطقه‌ای که برای کار و سکونت در کانادا در نظر دارید از مقررات و شرایط مهاجرتی آن استان یا ایالت در امر مهاجرت بهره مند شوید.

مطمئنا بهترین روش جهت شروع زندگی در کانادادریافت مجوز کار است .ایجاد درآمد بمنظور تامین مایحتاج زندگی مناسب در طول دوران کار در کانادا که در نهایت منجر به دریافت اقامت دائم این کشور خواهد شد یکی از مزایای این روش است جهت دریافت مجوز کار میبایستی ایتدا از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد کاری دریافت گردد که اگر شغل مورد نظر آن کارفرما در دسته شغلهای درج شده در قرار داد نفتا باشد بعنوان نمونه دکترها- دانشمندان – حسابداران – معماران و….. بسیار ساده و سریع انجام میپذیرد ولی اگر شغل مورد نظر کارفرما در توافقنامه نفتا کارفرمایی که قصد دارد نیروی کار خارجی استخدام نماید می بایست درخواست ارزیابی تاثیر بازار کاری LMIAرا ارایه دهد. این ارزیابی تعیین می کند که در صورت نبودن نیروی کاری که شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد، آنگاه مجوز کار موقت نیروی خارجی صادر می شود.

جوانانی که میخواهند جهت ادامه تحصیل وارد کانادا شوند میتوانند درخواست ویزای تحصیلی نمایند که در ابتدا نیازمند دریافت پذیرش از یکی از دانشگاهها و یا کالجهای کانادا است اعتبار ویزای تحصیلی وابسته به طول دوران تحصیل متقاضی است که بین 1 تا 4 سال میباشد در خلال تحصیل دانشجو میتواند بصورت پاره وقت کار کنند و بمحض فارق التحصیلی میتواند درخواست اجازه کار معادل طول دوران تحصیل خود نماید که در نهایت میتواند با استفاده از برنامه های مختلف مهاجرتی به اقامت دائم دست پیدا نماید.

این برنامه مهاجرتی منحصر به افرادی است که یکی از اقوام درجه اولشان در کانادا زندگی میکند اگر شما یک فرزند بزرگ و یا همسر و یا همراه که شهروند کانادا یا اقامت دائم کانادا را داشته باشد آنها میتواندد برای شما درخواست اقامت دائم نمایند.

این برنامه جهت آمریکاهایی که در خاک کانادا مشغول به کار و زندگی هستند میتواند منجر به دریافت اقامت دائم گردد.

بعنوان مثال برنامه مهاجرت کارآفرینی کانادا از برنامه های  مهاجرتی استانی  (PNP)کاناداست. در روش مهاجرت به کانادا از طریق کارآفرینی متقاضیان برای تشکیل پرونده می بایست از طریق اداره مهاجرت استان انتخابی خود اقدام کنند. روش مهاجرتی کار آفرینی کانادا برای متقاضیان این برنامه، دارای مزایای بسیارخوبی است که این روش را بسیار پرطرفدار و محبوب ساخته است. اقامت دائم و اخذ تابعیت و پاسپورت برای خود شخص متقاضی برنامه کارآفرینی کانادا و خانواده او که شامل همسر و فرزندان زیرسن قانونی هستند، از جمله مزایای آن است.