نیروی انسانی کارآمد در بازار کار کانادا (LMIA)

هر ساله نیروی کار خارجی بسیاری با توجه به مهارتها و تجارب خود همچنین بازار کار وسیع کانادا با دریافت اجازه کار وارد این کشور میشوند، پروسه دریافت مجوز کار با توجه به پارامترهایی از جمله تخصص متقاضی، ملیت و … ممکن است چندین هفته بطول بیانجامد، دریافت مجوز کار بطور خلاصه به شکل زیر میباشد.

  • دریافت پیشنهاد کار از یک کارفرمای کانادایی
  • در صورت نیاز دریافت گزارش ارزیابی تاثیر کار یا LMIA از وزارت کار
  • ارائه درخواست برای ویزای کار
  • صدور ویزای کار

 دریافت ارزیابی تاثیر نیروی انسانی کارآمد در بازار کار کانادا (LMIA)

کارفرمایان کانادایی که قصد دارند نیروی کار خارجی استخدام کنند در بیشتر موارد باید پیش از استخدام، از وزارت کار کانادا تأییدیه استخدام دریافت کنند. این تأییدیه تحت عنوان ارزیابی تأثیر بازار کار کانادا (Labour MarketImpactAssessment)  یا به اختصار ال ام آی ای (LMIA) شناخته می‌شود.

کارفرمایانی که برای گرفتن تاییدیه  LMIA کانادا اقدام می‌کنند، باید دارای شرایط زیر باشند که بدون آن‌ها اخذ مجوز LMIA  از وزارت کار کانادا امکانپذیر نمیباشد. شایان ذکر است برای رعایت قوانین و مقررات دولتی کانادا، کارفرمایان ممکن است بازرسی شوند.

  • کسب و کار قانونی داشته باشند.
  • کالا یا خدماتی را به مردم ارائه دهند.
  • قادر به پرداخت حقوق به نیروی کار خارجی باشند.
  • نیاز واقعی به نیروی کار خارجی داشته باشند.
  • در دوره ۱۲ ماهه قبل از درخواست برای LMIA، کارمندان خود را اخراج نکرده باشند.

برای دریافت LMIA مثبت، اگر کارکنان دولت کانادا که مسئول رسیدگی به درخواست‌های LMIA هستند به نتایج زیر برسند، آن گاه مجوز تأثیر بازار کار کانادا را صادر خواهند کرد:

  • استخدام نیروی کار خارجی تأثیری مثبت یا خنثی روی بازار کار کانادا خواهد داشت. 
  • هیچ فرد کانادایی واجد شرایط، به خاطر استخدام فرد خارجی نادیده گرفته نشده است. 
  • نیروی کار خارجی حقوق و مزایایی مطابق با استانداردهای فدرال و استانی دریافت می‌کند. 

در غیر این صورت، نتیجه LMIA منفی خواهد بود. 

برای اینکه کارفرمایان شانس بیشتری برای دریافت سند LMIA برای شما داشته باشند، لازم است نکات زیر را در نظر بگیرند:

  • انتخاب کد NOC مناسب

اولین گام در این فرایند این است که کارفرما کد NOC صحیح را انتخاب کند NOC یا دسته بندی ملی مشاغل کانادا در واقع سیستمی است که دولت کانادا از طریق آن مشاغل مختلف را بر حسب میزان مهارت و تحصیلات مورد نیاز و شرح وظایف دسته بندی کرده است.

دولت فدرال برای ارزیابی صحیح تاثیر استخدام فرد خارجی مورد نظر بر بازار کار کانادا باید شرح وظایف او را به طور دقیق و صحیح بداند. اگر بین کد NOC و وظایف نیروی کار خارجی همخوانی وجود نداشته باشد درخواست برای مجوز LMIA رد خواهد شد.

  • انجام تبلیغات و آگهی کافی برای شغل مورد نظر

هدف از ارائه درخواست LMIA این است که کارفرما نشان دهد نیروی کار کانادایی برای شغل مورد نظر پیدا نکرده است. یکی از دلایل رایج برای رد شدن درخواست های LMIA این است که دولت فدرال قانع نمی شود که کارفرما نتوانسته باشد نیروی کار کانادایی پیدا کند. بنابراین کارفرما باید با درج آگهی‌های شغلی که مورد تایید دولت فدرال است این شرط را رعایت کند.

با اینکه بیشتر آگهی‌های شغلی تنها به مدت ۲۸ روز متوالی در جایگاه‌ها قرار می‌گیرند حداقل یکی از آگهی‌ها باید تا تایید شدن LMIA  در سایت بانک شغلی کانادا یا دیگر سایت‌های کاریابی تبلیغ شود.

  • ارائه مدارک کامل

برای تایید موفقیت آمیز LMIA کارفرما باید اسناد و مدارک کاملی را به اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا تحویل دهد. فرایند درخواست LMIA فرایندی پیچیده است که مستلزم ارائه مدارک و اسناد بسیار و پر کردن فرم‌های دولتی است. خطاهای به ظاهر ناچیز می‌تواند درخواست برای LMIA را به خطر بیندازد و یا حداقل فرایند رسیدگی به آن را طولانی تر کند.

برای اطلاع از چگونگی اخذ ورک پرمیت پایه LMIA، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. درخواست کارفرما برای اخذ تأییدیه LMIA 
    قبل از صدور مجوز کار موقت، کارفرمای کانادایی که قصد استخدام نیروی کار موقت را دارد باید برای اخذ مجوز LMIA  به سازمان ESDC کانادا درخواست داده ونتیجه را دریافت کند. همانطور که قبلا گفته شد این گواهی در صورتی اعطا می‌شود که برای انجام آن شغل نتوان از هیچ یک از شهروندان یا مقیمان دائم کانادا استفاده کرد. 
  2. ارائه پیشنهاد کار از سوی کارفرما
    بعد از دریافت مجوز LMIA، کارفرمای کانادایی می تواند به شما به عنوان نیروی کار خارجی  پیشنهاد کار موقت بدهد. کارفرما باید کپی مجوز LMIA را همراه با نامه جاب آفر و قرارداد کاری برایتان ارسال کند.
  3. درخواست مجوز کار از سوی نیروی کار خارجی
    پس از دریافت مدارک لازم ازسوی کارفرما و همچنین فراهم کردن دیگر مدارک، می‌توانید برای اخذ ویزای کار کانادا یا ورک پرمیت به IRCC درخواست دهید.
  4. صدور مجوز کار
    موسسه خدمات برون مرزی کانادا (CBSA) در زمان ورود به کانادا ورک پرمیت شما را صادر خواهد کرد.