کارت اقامت کانادا (PR)

کارت اقامت کانادا یا کارت PR،کارت اقامت دائمی است. در واقع سندی است که ثابت می‌کند شما مقیم دائم کانادا هستید و همینطور مجوز بازگشت به خاک کاناداست. بدین معنا که در صورت مسافرت به کشور دیگر، از این کارت برای ورود مجدد به کانادا استفاده می‌کنید. اگر کارت اقامت شما منقضی شده باشد یا به زودی منقضی می‌شود و همینطور در صورتی که این کارت به سرقت رفته یا از بین رفته باشد، باید حتما برای تمدید یا جایگزینی کارت اقامت دائم خود اقدام کنید. شایان ذکر است تعویض یا تمدید کارت PR، شامل همان مراحل درخواست کارت PR است. 

کارت‌های اقامت دائم کانادا تا 5 سال اعتبار دارند. اگر کارت PR شما در آستانه انقضا است یا کمتر از 9 ماه دیگر منقضی می‌شود، می‌توانید برای تمدید کارت خود اقدام کنید. روند تمدید کارت PR حداقل 49 روز طول خواهد کشید و در صورت لزوم با پردازش فوری، سریع‌تر نیز انجام می‌شود. هزینه تمدید کارت 50 دلار است. باید این مبلغ را به صورت آنلاین پرداخت و رسید را ضمیمه درخواست خود کنید.

باید تا دریافت کارت جدید خود کارت فعلی خود را نگه دارید. همچنین در صورتی که در طول بازه زمانی دریافت کارت جدید خاک کانادا را ترک کردید، می‌توانید از کارت قبلی خود برای ورود دوباره به کانادا استفاده کنید. باید بعد از دریافت کارت جدید اقامت خود، کارت قبلی را تحویل افسر دهید و یا از بین ببرید

تمدید کارت اقامت و دریافت TRAVEL DOCUMENT

به منظور حفظ وضعیت اقامت دائم خود در کانادا، باید از هر پنج سال به مدت دو سال (یا 730 روز) از نظر فیزیکی در کانادا حضور داشته باشید. باید در زمان تمدید کارت اقامت کانادا ثابت کنید که در این مدت در کانادا بودید. برای این منظور، معمولاً می‌توانید از ارائه اطلاعاتی درباره سفر در طول پنج سال یا اثبات آدرس و سوابق اشتغال برای این دوره زمانی استفاده کنید. در این صورت می‌توانید کارت خود را دوباره برای پنج سال دیگر نیز تمدید کنید.

شایان ذکر است، در مدت حضور در کانادا به عنوان فرد دارنده اقامت دائم کانادا، متقاضی الزامی برای کار یا درس نداشته و فقط حضور فیزیکی او مد نظر است. اما اگر نتوانید ثابت کنید که در مدت پنج سال حداقل به مدت دو سال در کانادا بودید، ممکن است درخواست تمدید کارت PR رد شود. به این ترتیب باید دلایل قانع کننده‌ای برای موافقت با درخواست تمدید کارت پی آر خود داشته باشید. برخی دلایل قانونی موجود عبارتند از:

  • خارج از کشور کانادا حضور داشتید ولی همسر یا والدین خود را که سیتیزن کانادا هستند همراهی می‌کردید.
  • خارج از کشور کانادا حضور داشتید ولی کارمند تمام‌وقت شرکتی کانادایی بودید و یا در استخدام سازمان‌های دولتی فدرال و یا استانی کانادا هستید.
  • همسر و یا فرزند فردی هستید که در استخدام تمام‌وقت شرکت و یا دولت فدرال و یا استانی کانادا است.
  • استفاده از برخی استدلال‌ها و ملاحظات بشر دوستانه و دلسوزانه نیز امکان‌پذیر است.

افرادی که دارای کارت اقامت دائم کانادا هستند و بنا به شرایط خاصی خارج از خاک کانادا تاریخ انقضای کارت آنها سر رسیده است میتوانند درخواست یکبار ورود به کانادا یا همان TRAVEL DOCUMENT نمایند.

مدارک مورد ویزای تراول داکیومنت کانادا

۱ فرم‌های تکمیل شدهٔ درخواست ویزای تراول داکیومنت کانادا؛

۲. واریز هزینهٔ ثبت نام یا اپلیکیشن فی (Application Fee)؛

۳. تمامی اسناد و مدارکی که ثابت می‌کنند متقاضی این ویزا برای یک بازهٔ زمانی مشخص در کانادا حضور داشته است؛ مانند قبوض پرداختی، اجاره‌نامه، سند مالکیت خانه، کارت سلامت (Health Card)، گواهینامهٔ رانندگی (Driving Licence)، مدارک مالیاتی و ….

۴. یک نامه خطاب به سفارت کانادا که در آن وضعیت فعلی، دلیل ترک خاک کانادا و تاریخی را که باید در کانادا حضور پیدا کنید به‌طور کامل شرح داده باشید؛

۵. دو قطعه عکس ۷×۵ با اطلاعات درج شده طبق فرمت درخواستی ادارهٔ مهاجرت کانادا؛

۶. تمامی پاسپورت‌ها و مدارک سفرهای پنج سال اخیر به کانادا؛

۷. ترجمهٔ مدارک مورد نیاز مربوط به این ویزا؛

نکته: اگر خارج از خاک کانادا برای یک کارفرمای کانادایی کار می‌کنید، به این معناست که در خاک کانادا حضور دارید. در این صورت باید علاوه بر ارائه گواهی اشتغال به کار مهر و امضا شده با درج سمت و عنوان شغلی، جزئیات قرارداد، توضیح ماهیت کار و ارتباط آن با بازار کانادا، تأییدیه‌ای ارائه بدهید که نشان بدهد این شغل با هدف احراز شرایط اقامت شما ایجاد نشده است.

اگر شما به‌عنوان همراه، با فرد مقیم یا شهروند کانادا سفر می‌کنید، ارائه مدارک زیر الزامی است:

۱. سند ازدواج؛

۲. گواهی تولد یا حضانت فرزند؛

۳. گواهی اشتغال به کار یا تحصیل؛

۴. پاسپورت‌های پنج سال اخیر فرد کانادایی؛

۵. مدارک شهروندی فرد کانادایی شامل تاریخ شهروند شدن یا مدارک احراز اقامت فرد دارندهٔ PR؛

۶. مدارک نشان‌دهندهٔ تمایل شما برای حفظ اقامت کانادا.

طبق قوانین کانادا، افراد باید برای بازگشت به کشور کانادا از طریق هوایی یا کشتی یا قطار، کارت تراول داکیومنت خود را ارائه کنند.